Δεξιότητες για Σχολική Ετοιμότητα
Σύμφωνα με το Baseline Assessment Profiling του Warwickshire County Council, οι δεξιότητες που πρέπει να έχει ένα νήπιο για σχολική ετοιμότητα είναι:
Συναισθηματική και Κοινωνική Ανάπτυξη:
- Έχει σιγουριά, δείχνει αυτοπεποίθηση.
- Είναι ικανό να δημιουργήσει ικανοποιητικές σχέσεις με άλλα παιδιά και ενήλικες.
- Δουλεύει σαν μέλος μιας ομάδας και ανεξάρτητα.
- Είναι ικανό να συγκεντρωθεί και να κάνει υπομονή καθώς μαθαίνει και να ζητήσει βοήθεια όταν τη χρειαστεί.
- Είναι πρόθυμο να εξερευνήσει κάτι καινούριο και δείχνει ικανό να πάρει πρωτοβουλία και να λύσει απλά πρακτικά προβλήματα.
- Επιδιώκει ανεξαρτησία στην επιλογή μιας δραστηριότητας, στο ντύσιμο και στην προσωπική υγιεινή.
- Είναι ευαίσθητο στις ανάγκες και στα συναισθήματα των άλλων και δείχνει σεβασμό.
- Περιμένει τη σειρά του και μοιράζεται αντικείμενα.
- Μπορεί να εκφράσει τα συναισθήματά του και να συμπεριφερθεί ανάλογα.
- Αναπτύσσει μια κατανόηση για ό,τι είναι σωστό, ό,τι είναι λάθος και γιατί.
- Φροντίζει και ενδιαφέρεται για το περιβάλλον, την περιουσία και τους ζωντανούς οργανισμούς.
Δείχνει μια ποικιλία συναισθημάτων, όπως χαρά, θλίψη, περιέργεια σε σχέση με τις εμπειρίες της ζωής.
Γλώσσα, Προανάγνωση, Προγραφή:
- Ακούει προσεχτικά και συζητάει για τις εμπειρίες του σε μικρές και μεγάλες ομάδες.
- Χρησιμοποιεί αυξανόμενο λεξιλόγιο με μεγαλύτερη ευχέρεια για να εκφράσει τις σκέψεις του και να μεταφέρει το νόημα στον ακροατή.
- Ακούει και αντιδράει σε ιστορίες, τραγούδια και ποιήματα.
- Φτιάχνει ιστορίες και συμμετέχει σε αλλαγή ρόλων με σιγουριά.
- Απολαμβάνει τα βιβλία και τα χειρίζεται με προσοχή, κατανοώντας πώς είναι δομημένα.
- Κατανοεί ότι οι λέξεις και οι εικόνες έχουν νόημα και ότι στα ελληνικά διαβάζουμε από αριστερά προς δεξιά και από πάνω προς τα κάτω
- Αρχίζει να συνδέει ήχους με συλλαβές, λέξεις και γράμματα.
- Αναγνωρίζει γράμματα της αλφαβήτας σαν μορφές και σαν ήχους.
- Χρησιμοποιεί γραφή, εικόνες, σύμβολα, οικείες λέξεις και γράμματα για να μεταφέρει το νόημα.
- Μπορεί να γράψει το όνομά του σωστά με κεφαλαίο το πρώτο γράμμα.
Προμαθηματικές Έννοιες:
- Χρησιμοποιεί μαθηματική γλώσσα, όπως κύκλο, μπροστά από, μεγαλύτερο από και πιο πολύ, για να περιγράψει σχήμα, θέση, μέγεθος και ποσότητα.
- Μπορεί να αναγνωρίσει και να αναπαράγει ακολουθίες.
- Χρησιμοποιεί μια εξελισσόμενη μαθηματική ικανότητα για να λύσει πρακτικά προβλήματα.
- Είναι εξοικειωμένο με παιχνίδια αριθμητικής και δραστηριότητες.
- Μπορεί να συγκρίνει, να κατηγοριοποιήσει, να ταιριάξει και να μετρήσει χρησιμοποιώντας καθημερινά αντικείμενα.
- Μπορεί να αναγνωρίσει και να χρησιμοποιήσει αριθμούς μέχρι το 10.
- Μέσα από πρακτικές δραστηριότητες, κατανοεί και καταγράφει αριθμούς.
- Δείχνει να αντιλαμβάνεται τις αριθμητικές πράξεις, όπως πρόσθεση και αφαίρεση.
Γενικές Γνώσεις και Κατανόηση:
- Μπορεί να μιλήσει για το που μένει, το περιβάλλον, την οικογένεια και για γεγονότα της ζωής του του παρελθόντος και του παρόντος.
- Μπορεί να εξερευνήσει και να αναγνωρίσει στοιχεία οργανισμών, αντικειμένων και γεγονότων του φυσικού και τεχνητού περιβάλλοντος και να παρατηρήσει ομοιότητες, διαφορές και αλλαγές.
- Συζητάει για πράγματα που παρατηρεί, κάνει ερωτήσεις για να λάβει πληροφορίες για το πώς και γιατί δουλεύουν κάποια πράγματα.
- Μπορεί να εξερευνήσει και να επιλέξει υλικά και εργαλεία και να χρησιμοποιήσει δεξιότητες όπως χαρτοκοπτική, κατασκευές κ.α. για διάφορους λόγους.
- Μπορεί να χρησιμοποιήσει την τεχνολογία, όπου χρειάζεται, για να υποστηρίξει τη μάθηση.
Κινητική Ανάπτυξη:
- Κινείται με σιγουριά και με αυξανόμενο έλεγχο και συντονισμό.
- Έχει αντίληψη του χώρου.
- Σκαρφαλώνει και ισορροπεί με μεγαλύτερη επιδεξιότητα.
- Χειρίζεται υλικά, εργαλεία και κατασκευές με αυξανόμενο έλεγχο.
- Δημιουργεί με φαντασία.
- Εξερευνεί ήχο και χρώμα, υφή, σχήμα, φόρμα και χώρο σε 2 και 3 διαστάσεις.
- Αντιδρά με διάφορους τρόπους σε ό,τι βλέπει, ακούει, μυρίζει, ακουμπάει και αισθάνεται.
- Μέσα από την τέχνη, τη μουσική, το χορό, τα παραμύθια και το δημιουργικό παιχνίδι, δείχνει αυξανόμενη ικανότητα να χρησιμοποιεί τη φαντασία του, να ακούει και να παρατηρεί.