Κύριο περιεχόμενο

Δεξιότητες για Σχολική Ετοιμότητα

Σύμφωνα με το Baseline Assessment Profiling του Warwickshire County Council, οι δεξιότητες που πρέπει να έχει ένα νήπιο για σχολική ετοιμότητα είναι:

Συναισθηματική και Κοινωνική Ανάπτυξη:

  • Έχει σιγουριά, δείχνει αυτοπεποίθηση.
  • Είναι ικανό να δημιουργήσει ικανοποιητικές σχέσεις με άλλα παιδιά και ενήλικες.
  • Δουλεύει σαν μέλος μιας ομάδας και ανεξάρτητα.
  • Είναι ικανό να συγκεντρωθεί και να κάνει υπομονή καθώς μαθαίνει και να ζητήσει βοήθεια όταν τη χρειαστεί.
  • Είναι πρόθυμο να εξερευνήσει κάτι καινούριο και δείχνει ικανό να πάρει πρωτοβουλία και να λύσει απλά πρακτικά προβλήματα.
  • Επιδιώκει ανεξαρτησία στην επιλογή μιας δραστηριότητας, στο ντύσιμο και στην προσωπική υγιεινή.
  • Είναι ευαίσθητο στις ανάγκες και στα συναισθήματα των άλλων και δείχνει σεβασμό.
  • Περιμένει τη σειρά του και μοιράζεται αντικείμενα.
  • Μπορεί να εκφράσει τα συναισθήματά του και να συμπεριφερθεί ανάλογα.
  • Αναπτύσσει μια κατανόηση για ό,τι είναι σωστό, ό,τι είναι λάθος και γιατί.
  • Φροντίζει και ενδιαφέρεται για το περιβάλλον, την περιουσία και τους ζωντανούς οργανισμούς.

Δείχνει μια ποικιλία συναισθημάτων, όπως χαρά, θλίψη, περιέργεια σε σχέση με τις εμπειρίες της ζωής.

Γλώσσα, Προανάγνωση, Προγραφή:

  • Ακούει προσεχτικά και συζητάει για τις εμπειρίες του σε μικρές και μεγάλες ομάδες.
  • Χρησιμοποιεί αυξανόμενο λεξιλόγιο με μεγαλύτερη ευχέρεια για να εκφράσει τις σκέψεις του και να μεταφέρει το νόημα στον ακροατή.
  • Ακούει και αντιδράει σε ιστορίες, τραγούδια και ποιήματα.
  • Φτιάχνει ιστορίες και συμμετέχει σε αλλαγή ρόλων με σιγουριά.
  • Απολαμβάνει τα βιβλία και τα χειρίζεται με προσοχή, κατανοώντας πώς είναι δομημένα.
  • Κατανοεί ότι οι λέξεις και οι εικόνες έχουν νόημα και ότι στα ελληνικά διαβάζουμε από αριστερά προς δεξιά και από πάνω προς τα κάτω
  • Αρχίζει να συνδέει ήχους με συλλαβές, λέξεις και γράμματα.
  • Αναγνωρίζει γράμματα της αλφαβήτας σαν μορφές και σαν ήχους.
  • Χρησιμοποιεί γραφή, εικόνες, σύμβολα, οικείες λέξεις και γράμματα για να μεταφέρει το νόημα.
  • Μπορεί να γράψει το όνομά του σωστά με κεφαλαίο το πρώτο γράμμα.


Προμαθηματικές Έννοιες:

  • Χρησιμοποιεί μαθηματική γλώσσα, όπως κύκλο, μπροστά από, μεγαλύτερο από και πιο πολύ, για να περιγράψει σχήμα, θέση, μέγεθος και ποσότητα.
  • Μπορεί να αναγνωρίσει και να αναπαράγει ακολουθίες.
  • Χρησιμοποιεί μια εξελισσόμενη μαθηματική ικανότητα για να λύσει πρακτικά προβλήματα.
  • Είναι εξοικειωμένο με παιχνίδια αριθμητικής και δραστηριότητες.
  • Μπορεί να συγκρίνει, να κατηγοριοποιήσει, να ταιριάξει και να μετρήσει χρησιμοποιώντας καθημερινά αντικείμενα.
  • Μπορεί να αναγνωρίσει και να χρησιμοποιήσει αριθμούς μέχρι το 10.
  • Μέσα από πρακτικές δραστηριότητες, κατανοεί και καταγράφει αριθμούς.
  • Δείχνει να αντιλαμβάνεται τις αριθμητικές πράξεις, όπως πρόσθεση και αφαίρεση.

Γενικές Γνώσεις και Κατανόηση:

  • Μπορεί να μιλήσει για το που μένει, το περιβάλλον, την οικογένεια και για γεγονότα της ζωής του του παρελθόντος και του παρόντος.
  • Μπορεί να εξερευνήσει και να αναγνωρίσει στοιχεία οργανισμών, αντικειμένων και γεγονότων του φυσικού και τεχνητού περιβάλλοντος και να παρατηρήσει ομοιότητες, διαφορές και αλλαγές.
  • Συζητάει για πράγματα που παρατηρεί, κάνει ερωτήσεις για να λάβει πληροφορίες για το πώς και γιατί δουλεύουν κάποια πράγματα.
  • Μπορεί να εξερευνήσει και να επιλέξει υλικά και εργαλεία και να χρησιμοποιήσει δεξιότητες όπως χαρτοκοπτική, κατασκευές κ.α. για διάφορους λόγους.
  • Μπορεί να χρησιμοποιήσει την τεχνολογία, όπου χρειάζεται, για να υποστηρίξει τη μάθηση.

Κινητική Ανάπτυξη:

  • Κινείται με σιγουριά και με αυξανόμενο έλεγχο και συντονισμό.
  • Έχει αντίληψη του χώρου.
  • Σκαρφαλώνει και ισορροπεί με μεγαλύτερη επιδεξιότητα.
  • Χειρίζεται υλικά, εργαλεία και κατασκευές με αυξανόμενο έλεγχο.
  • Δημιουργεί με φαντασία.
  • Εξερευνεί ήχο και χρώμα, υφή, σχήμα, φόρμα και χώρο σε 2 και 3 διαστάσεις.
  • Αντιδρά με διάφορους τρόπους σε ό,τι βλέπει, ακούει, μυρίζει, ακουμπάει και αισθάνεται.
  • Μέσα από την τέχνη, τη μουσική, το χορό, τα παραμύθια και το δημιουργικό παιχνίδι, δείχνει αυξανόμενη ικανότητα να χρησιμοποιεί τη φαντασία του, να ακούει και να παρατηρεί.