Ανάπτυξη του λόγου στα παιδιά
3-4 ετών
· Καταλαβαίνει τις λειτουργίες του αντικειμένου · Καταλαβαίνει τα αντίθετα · Καταλαβαίνει και εκτελεί εντολές με 2 – 3 μέρη · Υποβάλει και απαντά απλές ερωτήσεις που, τι , γιατί · Υποβάλει ερωτήσεις και απαιτεί συχνά την λεπτομέρεια στις απαντήσεις · Παράγει απλά ρήματα · Χρησιμοποιεί το λόγο για να εκφράσει συναίσθημα · Χρησιμοποιεί 4-5 λέξεις σε προτάσεις · Επαναλαμβάνει 6-13 συλλαβές σε προτάσεις χωρίς δυσκολία · Αναγνωρίζει αντικείμενα με το όνομα τους · Χρησιμοποιεί ουσιαστικά και ρήματα πολύ συχνά · Έχει επίγνωση για το παρελθόν και το μέλλον · Βελτιώνονται οι γραμματικές προτάσεις αν και μερικά λάθη παραμένουν · Κατάλληλη χρήση του «είναι» σε όλους τους τύπους μέσα σε προτάσεις · Λέει 2 γεγονότα κατά τη χρονολογική σειρά · Συμμετέχει σε μεγάλης διάρκειας συνομιλίας · Παράγει σύμφωνα με ακρίβεια 80 % · Χρησιμοποιεί με συνέπεια πληθυντικό αριθμό, κτητικές αντωνυμίες και απλά ρήματα αόριστου χρόνου |
4-5 ετών
· Καταλαβαίνει την έννοια των αριθμών μέχρι το 3 · Καταλαβαίνει τις έννοιες του χώρου · Αναγνωρίζει 1 έως 3 χρώματα · Μετράει μέχρι το 10 παπαγαλιστικα · Ακούει απλές σύντομες ιστορίες · Απαντάει ερωτήσεις που αφορούν τη λειτουργία και χρήση των αντικειμένων · Χρησιμοποιεί γραμματικά σωστές προτάσεις · Χρησιμοποιεί προτάσεις με 4-8 λέξεις · Σύνθετες απαντήσεις σε 2 μερών ερωτήσεις · Ζητά ορισμούς λέξεων · Απολαμβάνει να ακούει ρυθμούς, στίχους με ομοιοκαταληξία και συλλαβές χωρίς νόημα · Παράγει σύμφωνα με ακρίβεια 90 % · Μειώνει σημαντικά τον αριθμό των παραλείψεων και αντικαταστάσεων · Η ομιλία είναι καταληπτή · Μιλά για την εμπειρία στο σχολείο ή στα σπίτια των φίλων του · Αναμεταδίδει ακριβώς μια μεγάλη ιστορία · Δίνει προσοχή σε μια ιστορία και δίνει απαντήσεις σε σχετικές ερωτήσεις · Χρησιμοποιεί κτητικές αντωνυμίες, μελλοντικούς χρόνους, αυτοπαθείς αντωνυμίες και συγκριτικούς τύπους |
5-6 ετών
· Ονοματίζει 6 βασικά χρώματα και 3 βασικά σχήματα · Ακολουθεί οδηγίες που δίνονται σε μια ομάδα · Ακολουθεί εντολές με 3 μέρη · Καταλαβαίνει και απαντά σε ερωτήσεις «πως», «πόσο» · Χρησιμοποιεί κατάλληλα τον αόριστο και μελλοντικό χρόνο · Χρησιμοποιεί κλίσεις · Ονομάζει αντίθετα · Ονομάζει διαδοχικά τις μέρες της εβδομάδος · Μετράει μέχρι το 30 παπαγαλίστικα · Συνεχίζει να αυξάνεται δραστικά το λεξιλόγιο του · Αντικαθιστά περιστασιακά ήχους · Ανταλλάσσει πληροφορίες και υποβάλει ερωτήσεις · Χρησιμοποιεί προτάσεις με λεπτομέρειες · Χρησιμοποιεί γραμματικά πλήρεις προτάσεις · Αναμεταδίδει ακριβώς μια ιστορία · Τραγουδά ολόκληρα τραγούδια και απαγγέλλει παιδικούς στίχους με ομοιοκαταληξία · Επικοινωνεί εύκολα με ενηλίκους και άλλα παιδιά · Κατάλληλη χρήση της γραμματικής στις περισσότερες περιπτώσεις |